23948sdkhjf

Mælkekrise eller ej: Økologi fortsat et hit

Selv om salget af økologisk mælk i øjeblikket stagnerer, går det samlede salg af økologiske varer i Danmark stabilt frem.
Der skal mere end en finanskrise til at knække den stigende kurve over salget af økologiske varer i Danmark.

Således er det samlede danske økologiske salg vokset med 15-20 procent gennem finanskrisen, og der er ingen umiddelbare tegn på, at tendensen skulle stoppe.

- Vi har en klar forventning om, at det samlede salg af økologi også kommer til at vokse i 2012, siger Henrik Hindborg markedschef i Økologisk Landsforening.

Dagens nyhed om, at salget af økomælk nu er faldende får heller ikke markedschefen til at svede i håndfladerne.

- Selv om mælkesalget er faldet lidt, har Danmark fortsat verdens højeste markedsandel på økologisk mælk Der er en fortsat stærk opbakning til økologi fra de danske forbrugere. Vi forventer, at det økologiske salg vil stige yderligere i de danske supermarkeder, samt på eksportmarkeder og i private og offentlige kantiner og på restauranter, siger Henrik Hindborg.

Det skaber nemlig optimisme, at regeringen har sat fokus på både eksport og salg til kantiner og offentlige køkkener, hvor der har været en stor vækst i de senere år.

- Vi mener, at regeringen er på rette vej: Et marked er noget, man skaber, og derfor er vi glade for regeringens opbakning til en styrket markedsudvikling. Økologisk salg betyder meget for vores natur, for dyrene og for rent drikkevand, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097